Klaas Jan Terpstra

Klaas Jan Terpstra is trainer-coach en oprichter van OsmoConsult. Daarnaast is hij kernopleider en directeur van de tweejarige Registeropleiding Synergetisch Coachen. Hij heeft een lange ervaring in het onderwijs als docent scheikunde en ANW, leerlingbegeleider en lerarenopleider aan de Universiteit Leiden. Hij heeft de opleiding gestalt en systemisch werk afgerond en heeft ervaring met familie- en organisatie-opstelingen. In al zijn opleidingen, trainingen en coaching van teams staat het kunnen aangaan van verbinding met de ander centraal.
Leren, ontwikkelen en groeien, gebeurt altijd in relaties tussen mensen. Zijn drijfveer is mensen in staat te stellen om hun eigen grond te vinden om vanaf daar verder te kunnen groeien.

In de Registeropleiding Synergetisch Coachen is hij kernopleider en verzorgt hij onder andere de module Systemisch Perspectief en Contextuele Visie.

Huidig beroep

  • Vanaf 2008 Directeur opleidingen en kernopleider bij OsmoConsult
  • Vanaf 2010 Initiatiefnemer van het kennisplatform en uitgeverij Onderwijs van nu.
    In samenwerking met BigBusinessPublishers.
  • Vanaf 1999 Trainer-coach, opleider en oprichter van OsmoConsult
  • Vanaf 1987 Freelance Trainer-coach
  • Vanaf 1987 Opleider van leraren tot trainer van leerlingen met sociaal-emotionele problemen
  • Vanaf 1987 Ontwikkelaar van presentatie-, faalangstreductie- en stresstrainingen

Opleidingen

  • Opleiding Gestalt en Systemisch Werk
  • Trainingen gestalt- en psychosynthese; teamcoaching
  • Doctoraal chemiedidactiek
  • Eerstegraads onderwijsbevoegdheid scheikunde en algemene
    natuurwetenschappen

Werkervaring

  • Trainer, coach en oprichter van OsmoConsult
  • Instituutsbegeleider aan de lerarenopleiding, het ICLON, van de Universiteit van Leiden
  • Opleider van leraren tot trainer van leerlingen met sociaal-emotionele problemen
  • Auteur van verschillende boeken en artikelen op het gebied van leerlingbegeleiding en activerende didactiek
  • Ontwikkelaar van presentatie-, faalangstreductie- en stresstrainingen
  • Didactisch onderzoeker op het gebied van ontwikkelingsprocessen tijdens het leren in kleine groepen, afgerond met een publicatie
  • Leerlingbegeleider
  • Leraar scheikunde en algemene natuurwetenschappen