Training effectief communiceren voor Onderwijs Ondersteunend Personeel

 

Een praktische tweedaagse training voor OOP’ers die willen leren hoe ze in de dagelijkse hectiek effectief kunnen communiceren met leerlingen, ouders, docenten, schoolleiders en personen van buiten de school.

 

De OOP-er als spil in de communicatie op school

Een heftig geëmotioneerde leerling komt naar je toe: eruit gestuurd of ruzie met medeleerlingen.
Iemand staat aan je balie of bureau en wil graag nu geholpen worden.
Boze ouder aan de telefoon.
Schoolleiders en docenten die iets van je willen, liefst met spoed.
En je zit tot aan je nek in het werk.
Of je nu gebeld wordt of iemand tegenover je hebt, je kunt tijdens het eerste contact van grote betekenis zijn. Dat is heel waardevol, niet alleen voor jezelf en voor de ander, maar ook voor de uitstraling van jouw school naar buiten.

In deze tweedaagse training staat centraal hoe je in dit soort hectische situaties effectief kunt communiceren, zodat de ander zich gehoord en gezien voelt.
En hoe je tegelijkertijd je eigen grenzen kunt bewaken, om te kunnen doen wat in jouw functie passend is.
Je leert allerlei praktische communicatievaardigheden om jouw rol binnen de school zo goed mogelijk te kunnen uitoefenen.

 

Thema’s

  • Een praktisch stappenplan voor het efficiënt voeren van gesprekken.
  • Goed kunnen luisteren, samenvatten, vragen en doorvragen.
  • Het belang van het tonen van begrip en het geven van erkenning: wanneer en hoe doe je dat?
  • Omgaan met heftige emoties, hoe kun je helpen om deze te reguleren?
  • Omgaan met de pers en andere personen van buiten de school.
  • Het bewaken van grenzen: hoe geef je die duidelijk aan? Welke grenzen zijn passend voor jouw functie en verantwoordelijkheden?

Tijdens de training worden korte stukjes theorie afgewisseld met praktische oefeningen. Er is veel ruimte om eigen ervaringen in te brengen.

Voor wie?

Telefonisten, baliemedewerkers en medewerkers Onderwijs Ondersteunend Personeel.